فرشید فتاحی

مازندران(سبز و جاودان)

فرشید فتاحی

مازندران(سبز و جاودان)

اسامی روستای بابل ( مازندران )

.شهرستان بابُل در استان مازندران قرار داشته و از شمال به شهرستان بابلسر، از جنوب به رشته کوه البرز، از غرب به شهرستان آمل، و از شرق به شهرستانهای قائمشهر و ساری محدود است. ارتفاع آن از شمال تا ده کیلومتری جنوب بابل از سطح دریاهای آزاد پایین‌تر است. مرکز این شهرستان شهر بابل است. شهرستان بابل بین ۳۶ درجه و ۵ دقیقه و ۳۶ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۳۰ دقیقه و ۵۲ درجه و ۴۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده‌است.

مساحت این شهرستان حدود ۱۴۳۱ کیلومتر است که تقریباً ۹۴/۵ درصد کل استان را دربرمی‌گیرد. شهر بابل، مرکز شهرستان بابل، بین ۳۶ درجه و ۳۴ دقیقه و ۱۵ ثانیه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۴۴ دقیقه و ۲۰ ثانیه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده‌است و با تهران ۵ دقیقه و ۱۵ ثانیه اختلاف ساعت و ۲۱۰ کیلومتر فاصله دارد

تقسیمات کشوری

شهرستان بابل متشکل از پنج شهر بابل، امیرکلا، زرگرمحله، گتاب و بابلکنار است. این شهرستان از سه بخش مرکزی با مرکزیت بابل، بندپی شرقی با مرکزیت گلوگاه و بندپی غربی با مرکزیت خوشرودپی، ده دهستان به نامهای « بابلکنار به مساحت ۷/۱۳۲ کیلومتر مربع، فیضیه به مساحت ۰/۱۳۴ کیلومتر مربع، گنج‌افروز به مساحت ۱/۶۲ کیلومتر مربع، گتاب به مساحت ۵/۸۹کیلومتر مربع، کاری‌پی به مساحت ۶/۱۳۶ کیلومتر مربع، لاله‌آباد به مساحت ۶/۹۳ کیلومتر مربع از بخش مرکزی» «فیروزجاه به مساحت ۲/۴۴۳ کیلومتر مربع، سجادرود به مساحت ۷/۱۸۲ کیلومتر مربع از بخش بندپی شرقی» «خوشرود به مساحت ۰/۱۳۲ کیلومتر مربع و شهیدآباد به مساحت ۵/۳۴ کیلومتر مربع، از بخش بندپی غربی»، و ۵۵۶ آبادی تشکیل یافته‌است.
  •     * بخش مرکزی شهرستان بابل
          o دهستان فیضیه
          o دهستان اسبوکلا
          o دهستان گنج‌افروز
                + سیاه کلا محله شرقی
  • شهرها: بابل و امیرکلا

    * بخش بندپی غربی
          o دهستان خوش‌رود
          o دهستان بائیکلا
  • شهر خوش رودپی


    * بخش بندپی شرقی
          o دهستان سجادرود
          o دهستان فیروزجاه
  • شهرها: گلوگاه

    * بخش بابل‌کنار
          o دهستان بابل‌کنار
          o دهستان درازکلا
  • شهرها: مرزیکلا

    * بخش لاله‌آباد
          o دهستان کاری‌پی
          o دهستان لاله‌آباد
  • شهرها: زرگرمحله

    * بخش گتاب
          o دهستان گتاب جنوبی
          o دهستان گتاب شمالی
  • شهرها: گتاب
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد